Fuck Red Bull!

26.9.2018

Liiga ilmoitti uudeksi pääyhteistyökumppanikseen kansainvälisen energiajuomajätin Red Bullin, joka omistaa monia jääkiekko- ja jalkapalloseuroja Euroopassa sekä Pohjois-Amerikassa. Red Bull sai siis jalansijaa suomalaisella jääkiekkokentällä ja yrityksen lähihistoriaa tutkimalla seuraava askel voi hyvinkin olla suomalaisen liigaseuran suora ostaminen tai alemman sarjatason seuran nostaminen rahan avulla pääsarjaan. Energiajuomayhtiön strategiana on nimittäin ostaa perinteisiä urheiluseuroja ja edistää niiden avulla omaa myyntiään sekä kehittää Red Bull -konsernin brändiä.

Valitettavasti kaupan kylkiäisinä seura joutuu hylkäämään koko identiteettinsä: nimi, värit, logo ja areena ovat kaikki sen jälkeen vain osa Red Bullin markkinointikoneistoa. Miksi Red Bull tyytyisi Liigan kohdalla vain kypäräsponsoriksi? Ja toisaalta: kukapa veloissa olevan seuran toimitusjohtaja ei tarttuisi avokätiseen rahoitustarjoukseen turvatakseen seuran kilpailukyvyn? Miltä kuulostaisi esimerkiksi Red Bull Espoo?

On ironista, että energiajuomayritys haalii näkyvyyttä juuri nuorien pelaajien kautta, sillä energiajuomien aiheuttamat ongelmat nuorille ovat jo nyt esillä. Ristiriita Liigan nuorien pelaajien esimerkillisyyden ja nuorille haitallisten energiajuomien välillä on raju, mutta tämä ei näytä olevan ongelma Liigan päättäjille.

Liiga on valmis kumartamaan rahan edessä ja hylkäämään urheilulliset arvot, kuten monelle kannattajalle on viime vuosina käynyt selväksi. Esimerkkeinä voidaan mainita suljettu sarja, tammikuiset tyhjennysmyynnit tai vaikka viimeisin televisiointisopimus Telian kanssa. Mitä yhteydestämme seuraan jää jäljelle, kun seuran perinteet ja identiteetti ollaan valmiita uhraamaan helpon rahan edessä?

Tähän liigaan mahtuu vain yksi RB.

Raumam Boja

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *